Olin jo melkein haudannut ajatuksen osallistumisesta Nuku yö ulkona -tapahtumaan, kunnes ystäväni laittoi viestiä liittyen aivan toiseen asiaan. Mutta joskus voi käydä niinkin, että viestittely unen näkemisestä saattaa johtaakin ystävän tapaamiseen ja yön yli metsäretkeen.

Yhdessä pohdimme eri kohteita ja tällä kertaa kriteereinä oli, että kohteeseen olisi helppo päästä, mutta se olisi kuitenkin metsässä. Veden läheisyys olisi plussaa ja nukkuminen onnistuisi teltassa. Ystäväni ehdotuksesta päädyimme tutkimaan Tervarumpu Ecocamp Verlan sivuja, jonka jälkeen päätös olikin helppo tehdä.

”Tervarumpu Ecocamp Verla on ystävyksille, pariskunnille ja perheille tarkoitettu, ainutlaatuinen ja ekologisesti kestävä elämys, joka tarjoaa tilaisuuden irrottautua arjesta ja ottaa suora yhteys luontoon. Tervarumpu Ecocamp Verla sijoittuu maailmanperintökohde Verlassa luonnonkauniiseen paikkaan, Verlankosken yläjuoksulle kuuluisan kalliomaalauskallion lähimaastoon, Kymijoen vesistön huikeisiin maisemiin ja ympäristöihin.”

maailmanperintökohde Verlan tehdaskylä

Kiireettömyyttä ja aktiviteetteja sulassa sovussa

Lauantaina saapuessamme paikalle oli Verlan parkkipaikka (Verlantie 295, Verla) aivan täynnä autoja ja maailmanperintökohde Verlan tehdaskylän ympäristössä riitti kävijöitä. Me otimme auton takakontista kantoon varusteet ja ruuat yhden yön retkelle, heitimme reput selkään, kävelimme sillan yli, käännyimme heti sillan jälkeen vasemmalle ja olimme perillä. Oli jopa hämmentävää siirtyä niin nopeasti ihmisvilinästä keskelle metsää ja hiljaisuutta.

Tentsile-telttoja oli ripustettu alueelle useampi juuri sopivan kauas toisistaan, jotta jokaisella majoittujalla olisi oma rauha. Sen lisäksi alueella oli yhteiskäytössä uittotupa, jossa oli kaasuliesi, välineet ruoan valmistukseen, vuoteita sekä jääkaappi. Uittotuvan pihapiirissä oli vielä tulipaikka ja kuivakäymälä. Lisäksi majoituksen hintaan kuului rannassa, laiturin vieressä oleva metsäsauna sekä välinevarastossa olevat aktiviteetit; SUP-lautoja, kanootti, soutuvene ja kickbiket.

Me nautimme vapaapäivän kiireettömyydestä istuen laiturilla ja skoolaten Suomen luonnon päivälle. Aurinko paistoi lämmittävästi ja jos ennusteisiin oli uskominen, nautimme siinä hetkessä juuri kesän viimeistä lämmintä päivää.

Lämmittelimme laiturin vieressä olevaa telttasaunaa ja mietin ääneen, että lämpeneeköhän tällainen teltta miten hyvin. En ollut koskaan aiemmin päässyt testaamaan telttasaunaa ja kieltämättä pieni skeptisyys kävi mielessä. Saunan sanottiin lämpiävän 45 minuutissa, joten kävimme siinä odotellessa pienellä kanoottiretkellä katselemassa lähialueen rantoja. Soutelimme lähellä olevan Karittasalmen ohi ja paluumatkalla kävimme vielä katsomassa lähietäisyydeltä kalliomaalauksia.

Kalliomaalaus

Palattuamme sauna oli juuri sopivasti lämmennyt ja sain niellä skeptiset ajatukseni saunan lämmöstä. Ihan rehellisesti sanottuna löylyt olivat juuri niin täydelliset, kuin mitä puulämmitteisessä saunassa vain voi olla. Välillä kävimme viilentymässä järvessä ja jatkoimme taas löylyttelyä.

Saunan jälkeen alkoi jo nälkä kurnia vatsassa. Tulipaikalla istuskelu ja ruuan valmistus olisi houkutellut, mutta metsäpalovaroituksen ollessa voimassa, siirryimme uittotuvalle valmistamaan päivällistä. Sienirisotto valmistui kaasuliedellä hetkessä ja ruuan kruunasivat vielä itse kasvatetut tomaatit ja kurkku.

Uittotupa

Kesän viimeinen ilta

Elokuussa aurinko laskee jo hieman ennen yhdeksää, mutta ilta oli onneksi ihanan lämmin ja houkutteli istumaan rantakallioilla vielä pitkään auringon laskettua. Juttelimme maailmaa paremmaksi ja katselimme, kun vastarannalle sytyteltiin venetsialaisten kunniaksi kynttilöitä ja lyhtyjä. Mietin, että tällaiseen tunnelmaan on aivan täydellistä lopettaa kesä.

Loppuillan hämärissä kiipesimme telttaan ja käperryimme makuupusseihin. Olin muistutellut ystävääni ottamaan jotain lämmintä selän alle, koska riippumatossakin nukkuessa kylmä meinaa hiipiä nimenomaan selän puolelta. Tentsile-teltoissa oli kuitenkin ihanan pehmeät alustat, jotka eristivät kylmän pääsemisen tehokkaasti. Ennen nukahtamista katselimme puiden latvojen yllä olevaa kaunista tähtitaivasta ja bongailimme muutaman satelliitin.

Nuku yö ulkona

En voi sanoa aina nukkuvani teltta- tai riippumattomajoituksissa kovinkaan hyvin, mutta aamulla herättyäni sain rehellisesti todeta, että tulin nukkuneeksi yhdet parhaista yöunista, mitä tällaisissa metsämajoituksissa olen koskaan nukkunut.

Hyvin nukutun yön jälkeen

Aamupalaa nauttiessamme katselimme taivaalle kertyviä pilviä ja totesimme, että aamuksi suunnitellut aktiviteetit taitaisivat jäädä seuraavaan kertaan. Sen tiesimme jo ennustuksesta, että ukkosta oli luvattu sille päivälle, mutta nyt näytti siltä, että rintama on paljon lähempänä, kuin mitä ennustus antoi ymmärtää.

Pakkailimme tavaramme, siivoilimme tentsile-teltan sekä muut paikat ja kannoimme tavarat takaisin autolle. Ukkonen jyrähteli jo varoittavasti, mutta kävimme vielä pyörähtämässä Verlan tehdasalueella. Tosin reissu jäi melko lyhyeksi, koska sade- ja ukkosrintama vyöryi päättäväisesti kohti ja lopulta juoksimme autolle silti kastuen lähes läpimäriksi. Nauroimme, että kiitos kesä tästä lopetuksesta.